Lilypie Second Birthday tickers
Lilypie Pregnancy tickers

Wednesday, September 10, 2008

Damia Melihat Dunia..:)

Posted by Damia's Mommy at 9:44 PM



12 June 2008...aku rasa sangat teruja bila doktor beritau aku yang tahap gula dalam badan aku tinggi dan aku dikehendaki masuk ke wad bersalin..Takut..memang takut..tapi sebenarnya aku excited sgt..ingin cepat lahirkan anak ini..Dah penat rasanya mengandung dan aku benar2 ingin lahirkan anak ini..Bukan aku xsuka biarkan kandungan ini berada lama dalam perut aku..tapi badan aku benar2 sudah lemah .Nak pulak hubby aku jarang disisi aku sepanjang aku mengandung..Sebulan sekali balik tgk aku...bukan dia xsayang aku..tapi dia terpaksa berjauhan dengan aku kerana tugas..(",)..


Petang tu aku daftar ke wad bersama mak aku.Mak gelakkan aku sebab berani serah diri ke wad walaupun belum ade tanda2 nk bersalin.Mak tanye..xtakut sakit ker?Aku jawap...x...kak tee jiran aku cakap bersalin xsakit pun...


13 June doktor pakar periksa perut aku dan beritau kandungan aku mungkin 2.6kg..dan dia beritau esok pagi pkl 6 aku akan induce..(masuk ubat utk paksa bersalin)...n aku hepi sgt dengar..betul2 da xsabar nk bersalin..n the best thing is hubby aku dah ada disisi aku untuk temankan aku bersalin..


Malam tu aku xleh tdo sebab xsabar nk tunggu esok pagi..Finally aku bangun pukul 5 pg 14 June 2008 utk mandi dan siap2 untuk induce..berdebar juga..sebab org kata induce sakit..xlama lepas tu aku pun dimasukkan ubat..hermm..masuk ubat xsakit pun..:)


Setengah jam lepas tu aku mula rasa sakit..tapi xde la sakit sgt..aku steady lagi n leh lagi makan nasi goreng yg mak bekalkan..siap leh pelawa jiran sebelah lagi..jiran sebelah aku mgandung 8bln n ade thalassemia..kena sentiasa masuk darah..dan aku masih lagi sengih2 tunggu masa nk bersalin...


Masuk tengahari aku mula rasa sakit yg teramat sgt..mak dan hubby sudah ada disebelah.aku dah xboleh senyum ..apatah lagi sengih...betul2 sakit..perut aku makin keras dan rengat dia benar2 terasa..aku jangkakan mungkin damia dah nk kuar..12.30tgh..doktor check jalan n sungguh menghampakan aku doktor kata baru buka 1cm..punye la lama aku sakit..baru 1 cm..dan yg paling best..doktor masukkan belon utk buka jalan..Dan buat kali pertama utk sessi bersalin aku...aku menitiskan airmata..sakit yg xdapat aku gambarkan..terbayang wajah ayah aku yg dah meninggal..aku suruh mak aku n hubby aku panggil nurse berulang kali.nurse pun dah naik marah kat aku..tapi aku xde niat nk bg nurse marah..tapi aku betul2 sakit..sedara mara aku ramai yg dtg..A.lan..c.gayah..kakct,sharina,Acik,ee,ikah n ateh datang bg smgt..


Smpi ptg..aku still xleh bersalin sb jalan xbukak lg..Mak pun dah ilang selera makan bila tgh aku menangis sakit.Pkl 7 mlm..nurse kata dah bukak 5cm dan aku dah boleh turun ke dewan bersalin..:) terasa ilang sakit sekejap bila nurse cakap mcm tu..iyela..dari pg aku tunggu...akhirnya sampai masa aku bersalin..


aku dipakaikan bj warna pink..khas utk bersalin..dan aku ditolak dgn kerusi roda turun ke bawah.Dalam sakit..aku rasa excited sgt nk tgk anak aku..Bila sampai di dewan bersalin..aku tgk ramai yg tgh bersalin..aku dimasukkan ke dalam bilik bersalin..doktor pasangkan o2 utk aku sb aku ade asthma n bg aku sedut ubt tahan sakit..pastu doktor pecahkan air ketuban..masa tu aku ingt dah nk bersalin..betul2 berdebar..rupenye doktor kata jalan aku masih 5cm dan aku dijangka bersalin pkl 1030 mlm..


isk isk isk...aku betul2 frust..bukan ape..aku terpaksa menahan sakit lebih lama lagi..dan syukur alhadulillah..walaupun aku diuji Allah mengandung tanpa suami sentiasa disisi..akhirnya tiba saat aku bersalin..dia ade sentiasa bersama aku dan bg semangat pada aku..terima kasih abg...


Ubt tahan sakit langsung xdapat membantu..aku benar2 sakit..aku tanya hubby aku..kenapa terlalu susah aku nk bersalin..adakah aku byk dosa.dan balasannya aku terpaksa menahan sakit ini sepanjang hari..hubby xputus2 bg semangat pada aku.Bergegar katil aku pegang sebab menahan sakit yg amat sgt..


10.30 nurse kata jalan aku masih 5cm..aku menangis sb betul2 dah xtahan..


10.55mlm...aku benar2 sudah tidak mampu bertahan..betul2 lemah..semua doa yg aku bc utk ilangkan sakit aku dah lupe..aku beritau hubby aku yg aku dah xmampu tahan dan aku terus teran walaupn belum sampai masanye..


Nurse dan doktor terus bantu aku meneran...


Dan tanggal 11.05mlm..


Damia melihat dunia ini..Alhamdulillah...aku berjaya melahirkan anak aku..keluar saje dia dari perut aku..hilang segala sakit..doktor meletakkan dia di atas dada aku..aku menangis terharu..akhirnya anak kami selamat di lahirkan dengar sempurna..


Bayi ini kami namakan Damia..yg bermaksud Kecergasan/Kebijaksanaan..


Terima kasih abg ..terima kasih mak..


Dan satu pengajaran yang aku dapat..iaitu...bersalin memang sakit apatah lagi induce mcm aku..oleh itu..kepada sesiapa yg mengandung utk kali pertama mcm aku ni...jagala permakanan anda..kerana bila korang xjaga makan..risiko nk dapat kencing manis tinggi..kalau risiko tu tinggi..risiko induce pun tinggi..n kalau ade risiko nk kena induce..memang ade la risiko sakit bersalin yg teramat sgt...


Oleh itu...cintailah Ibu anda yg penat meneran utk anda dan cintailah Suami anda!!


0 comments on "Damia Melihat Dunia..:)"

 

Happy ever after..(",) Copyright © 2009 Girl Music is Designed by Ipietoon Sponsored by Emocutez